- Battolyser gaat energieopslagsysteem bouwen dat waterstof produceert
- Vlaanderen: minister Demir onderzoekt verlaging btw voor thuisbatterijen
- FLASC presenteert hydropneumatisch energieopslagsysteem voor windmolens op zee
- Stowa presenteert bouwstenen voor ambitie en beleid energieopslag bij waterschappen
- Staatsfonds Qatar investeert 125 miljoen dollar in Fluence
- Solmates en Hygear in Europees onderzoeksproject EPISTORE
- DNV GL: markt energieopslag evolueert, verschuivingen in chemie van batterijen
- Koolen Industries vestigt alsnog cleantech campus in Twente
Samenwerking Shell en Kreisel Electric voor batterijen
Kreisel Electric en Shell melden een batterijoplossing te hebben ontwikkeld die de geavanceerde lithium-ionbatterijmoduletechnologie van Kreisel combineert met thermische beheervloeistof van Shell.
Het accutechnologiesysteem van Kreisel en Shell kan worden gebruikt in zowel elektrische personenauto's als commerciële voertuigen, maar ook in andere sectortoepassingen die elektrische accu's met hoge prestaties vereisen. Kreisel Electric en Shell zullen de oplossing gezamenlijk op de markt brengen.
Markus Kreisel, managing director Kreisel Electric: ‘De vloeistof van Shell is een integraal onderdeel van de batterijmodules van Kreisel Electric. Het regelt effectief de temperatuur van elke individuele batterijcel, zelfs tijdens snelladen of snelle acceleratie. Dit stabiliseert de cellen, wat op zijn beurt een superieure veiligheidsomgeving biedt. De Shell-vloeistof verbetert ook de celprestaties, wat resulteert in een hoogvermogen-gewichtsverhouding die een groter bereik oplevert en hun levensduur verlengt.’
De efficiëntie van de batterij hangt nauw samen met de energie die nodig is om de batterij op te warmen of af te koelen, zodat deze zijn optimale bedrijfstemperatuur bereikt. Met de Kreisel en Shell-oplossing wordt er minder energie besteed aan het reguleren van de batterijtemperatuur, omdat de gespecialiseerde vloeistof sterke thermische beheersingseigenschappen heeft en ook meer van het oppervlak van de batterijcellen raakt. De oplossing van Kreisel en Shell levert een verbeterde energie-efficiëntie tot 28 procent voor de accukoeling in vergelijking met conventionele zijwandkoeling zoals die vaak wordt gebruikt in de auto-industrie.