(foto: Fastned)

‘Opslagsysteem vormt buffer tussen auto’s en elektriciteitsnet’

‘Onze laadpunten moeten het altijd doen. Voor elektrisch rijders zijn ze immers van levensbelang. Energieopslagsystemen vergroten de leveringszekerheid.' Aan het woord is Michiel Langezaal van laadbedrijf Fastned.

'En eigenlijk is het antwoord dat we niet aan energieopslag gaan doen, maar de batterijen gaan gebruiken als buffer,’ vervolgt Langezaal.

Langezaal komt op de proppen met een anekdote uit het Engeland van halverwege de twintigste eeuw. ‘Britse huishoudens waren destijds niet uitgerust met een watermeter. De rekeningen die de Engelsen kregen waren gebaseerd op de diameter van hun waterleiding. Hoe groter de diameter, hoe hoger de rekening. Enkele slimme burgers lieten de kleinst mogelijke waterleiding installeren en plaatsten daarnaast een buffertank om water op te sparen. Op het moment dat zij dan water nodig hadden, gebruikten ze tegelijkertijd het water uit de waterleiding en uit de buffertank. Daardoor hadden zij toch dezelfde continue hoeveelheid water tot hun beschikking als Britten met een grotere waterleiding. Met onze snelladers gaan wij hetzelfde doen: zij zullen energie van het elektriciteitsnet en uit de batterijen gaan vragen als het druk is op de stations.’ 

​​Lees het volledige interview met Fastned hier in de nieuwste editie van Smart Storage Magazine...

BMW, Northvolt en Umicore gaan batterijen...

Duits ACI helpt Bolivia met winnen lithium voor...

Nederlands Lithium Werks investeert 1,6 miljard...

Solaredge koopt meerderheidsbelang...

Opslagsysteem Tesvolt vangt stroompieken...

Smart Storage Register

De volgende bedrijven hebben zich laten opnemen in het Smart Storage Register, meld uw bedrijf ook aan!